Hvad er en enkeltstart?: 

En enkeltstart er en disciplin indenfor cykelsporten, som kan være forskellen på om du er en klassementsrytter eller ikke. For skal man kæmpe med om at vinde de store løb, så kræver det, at man både mestre at køre opad i bjergene, holde sig til i fronten på de flade lange etaper og samtidig kan køre en god enkeltstart eller som minimum en over middel præstation. Enkeltstart kaldes også for individuel tidskørsel.

Hvordan adskiller det sig fra andre etaper?

Det adskiller sig fra almindelig linjeløb ved, at man kører alene mod uret. Ved de fleste etaper i Tour de France og de øvrige cykelløb, starter alle rytterne samtidig og kører ofte i en lang række efter hinanden. Fordelen ved at man kører mange sammen er, at det kun er de forreste der tager vindmodstanden, mens de øvrige kan ligge sig på hjul, som det hedder, når man kører lige bagved en anden rytter, der tager vinden.

Starttidspunkt ved enkeltstart?

Når man kører en enkeltstart, så starter man typisk forskudt med 1-2 minutter og man starter typisk med, at den første rytter der kører, er den som samlet set ligger sidst i løbet. Næste rytter bliver så sendt afsted 1 minut efter og på den måde, kan de ikke drage fordel af at ligge på hjul, da man ikke må det på en enkeltstart. Man vil så typisk sende top 10 i det samlede klassement afsted med 2 minutters forskel frem for 1 minut. Det gør man for at det bliver en fair kamp om de vigtige placeringer, og da hver rytter i top 10 altid vil have en service/holdbil kørerne lige bag sig i tilfælde af punktering eller cykelskift, som jeg kommer mere ind på senere. For i tilfælde af man kun havde haft 1 minuts forskel, kunne man risikere at næste rytter kunne nå at indhente den foregående relativt hurtigt og ligge sig bag servicebilen.

Udstyr og teknik ved enkeltstarter:

Hvis man tænker at de cykler de kører rundt på normalt i Tour de France er avanceret og ser dyre ud, så er det ingenting i forhold til en enkeltstartscykel. At designe den bedst mulige cykel til formålet er en hel videnskab og noget de store hold har folk ansat til. Deres opgave er ene og alene at optimere rytternes ydeevne ved at give dem det bedst mulige udstyr, der kan være 1-2% bedre end konkurrenterne. Det er lidt det samme man ser i Formel 1, hvor opbygning af bilerne er en total hemmelighed, man ikke vil have at konkurrenterne ved. Man optimere alt man kan komme til på cyklerne, lige fra materialet i forhold til vægt, sørge for ingen dele stikker ud og giver vindmodstand. Det samme ser man med deres tøj og hjelme til enkeltstarter. Alt er lavet som aerodynamisk, som man overhovedet kan komme til.

Hvis man har set Netflix Tour de France dokumentar, vil man kunne se, hvordan de tester tøj på Jonas Vingegaard for at finde en størrelse, der sidder klistret til kroppen, så selv tøjet ikke giver vindmodstand. Har man ikke allerede set den dokumentar og gerne vil blive endnu klogere på cykling og komme tæt på dramaet, der ofte udspiller sig, så er det herfra en kæmpe anbefaling at se den.

Taktik og forberedelse:

Der er meget forskel på, hvordan man gøre sig klar til en enkeltstart. De ryttere som ikke har forhåbninger til klassement, vil typisk have en lettere gennemgang med holdet omkring ruten og aftale omkring om de skal gå efter at køre fuld fart eller blot få en dag, hvor de lige holder benene i gang og bremser i alle sving for at undgå styrt.

Tager man så i stedet folk som f.eks. Jonas Vingegaard, Tadej Pogačar, Wout van Aert eller andre dygtige ryttere på en enkeltstart, så vil man se at deres forberedelser starter flere måneder før. Her vil man typisk have kørt ruten sammen med holdleder eller lignende i bil og eventuelt også på cykel for at lære alle aspekter af ruten og dermed vide, hvornår man skal bremse ned og hvor man kan give fuld fart og hente tid.

Hvorfor er enkeltstarter vigtige?

Der er flere årsager til at en enkeltstart er vigtigt, for klassementsryttere kan det være forskellen på at vinde løbet og ikke at vinde. Mens der også er specialister i disciplinen, hvor deres eneste chance for at vinde en etape i et 3 ugers løb, som f.eks. Tour de France er enkeltstarten, som typisk forekommer 1-3 gange i løbet af de 3 uger.

Historiske enkeltstarts bedrifer:

Nu har vi været omkring, hvad en enkeltstart er og hvorfor det er vigtigt, lad os nu prøve at tage et kig på nogen af de mest historiske præstationer i disciplinen:

Greg LeMond – Tour de France 1989

Ligesom det er tilfældet i årets Tour de France, sluttede selvsamme løb med en enkeltstart i 1989, hvor han slog sin konkurrent Laurent Fignon med 58 sekunder og endte med at vinde løbet med blot 8 sekunder på sidste dag. Det er nok den mest dramatiske enkeltstart nogensinde i Tour de France.

Miguel Indurain – Tour de France 1992 

På 9. etape det år kørte de enkeltstart og Indurain slog alt og alle og vandt med over tre minutter ned til sin nærmeste konkurrent.

Fabian Cancellara – verdensmesteren

Når man snakker enkeltstart, kan man ikke komme uden om Cancellara også kaldet “Spatacus”. Han vandt flere enkeltstart i de store løb, men hans største præstation var uden tvivl, at han blev verdensmester hele fire gange i disciplinen i perioden 2006-2010.

Bradley Wiggins – Tour de France 2012

I 2012 vandt han Tour de France og det skete blandt andet på baggrund af, at han vandt den næstsidste enkeltstart og tog dyrebare sekunder på sine nærmeste konkurrenter og kunne lade sig hylde i Paris.

Jonas Vingegaard – Tour de France 2023

Mange husker måske, hvordan Jonas Vingegaard vandt Tour de France i både 2022 og 2023. I 2023 kom den sejr blandt andet efter han på 16. etape, som var en 22,4 kilometers enkeltstart, fuldstændig smadrede alle konkurrenter og vandt etapen med 1 minut og 38 sekunder ned til Tadej Pogačar og fuldstændig knækkede ham. Der blev snakket ekstremt meget omkring doping i den periode i alle medier, da den fantomtid Vingegaard satte efterlod alle i chok, og bliver betegnet, som en af de bedste enkeltstarter, der nogensinde er blevet kørt. Eksperter har utallige gange analyseret hele hans kørsel og sat den op mod Pogačar for at vise, hvordan han i hvert eneste sving og nedkørsel kører helt til grænsen og flere gange er helt ude og kører på stregerne på vejen.

FAQs: Ofte stillede spørgsmål

En enkeltstart er en disciplin indenfor cykelsporten, hvor hver rytter kører forskudt af hinanden og derfor ikke kan drage fordel af sine holdkammerater. Alle kører præcis samme rute og hurtigste tid vinder.

Rytterne bliver oftest sendt afsted med et mellemrum på 1-2 minutter og det gør man for at de ikke kan hjælpe hinanden og hvert hold har mulighed for at en servicebil kører bagved rytteren, hvis han skulle punktere eller kæden hopper af.

Ja man bruger typisk det der hedder en enkeltstartscykel, som er en meget avanceret cykel, som er designet for at minimere vindmodstand, da rytteren kører alene og er ekstra udsat.

Vi har gennem tiden haft flere danske ryttere, der mestrer denne disciplin, men i nyere tid er vores helt store håb Jonas Vingegaard, der har vundet flere etaper og også vil være favorit til flere af dem i de løb han kører i 2024.

Forfatter

Enkeltstart: alene mod uret

Daniel Vangberg Nielsen er grundlæggeren af D-bet.dk og en erfaren sportsbettor med over 10 års erfaring. Med en dybdegående viden om bettingstrategier, fodbold samt casino og iGaming, deler Daniel sine indsigt og tips for at hjælpe spillere med at træffe informerede beslutninger. Han brænder for at levere præcise analyser og anbefalinger, der gør både sportsvæddemål og casinooplevelser til en mere givende rejse for alle.