Intro
13. etape ligner på forhånd en af de mest åbne etaper i løbet. Ruten er for hård til de rene sprintere, men samtidig ikke hård nok til, at klassementsrytterne nødvendigvis behøver at gå all-in. Derfor kan vi meget vel ende med en kæmpe kamp om at ramme dagens udbrud, hvor flere hold vil se deres chance for en etapesejr. Samtidig kan kampen om pointtrøjen få stor betydning for etapens udvikling, hvilket gør det svært at spå om, hvorvidt vi får et udbrud hele vejen hjem eller en afgørelse mellem favoritterne.
Mine tanker om etapen.
Jeg tror, vi kan se to scenarier: enten et udbrud eller et favoritopgør.
Jeg tror, at rigtig mange hold vil i udbrud, men det afhænger af, hvilke ryttere der sidder derude. For eksempel vil Filippo Ganna nok rigtig gerne afsted i dag, da der er mål i hans fødeby. Så hvis han ikke er med, kunne Ineos måske finde på at jagte. Det samme gælder Lidl-Trek med Ciccone, for eksempel.
Og så er der den spændende kamp om pointtrøjen. Det kunne godt være det, der ender med at afgøre, om der kommer et udbrud afsted. Narváez ligger nu nummer 2 i den konkurrence grundet hans 3 etapesejre og flotte resultater. Så vi kan godt ende med at se Soudal Quick-Step sidde og jagte, hvis Narváez er med i udbruddet. Og Narváez har sikkert udset sig denne etape, da den ligger nærmest perfekt til ham.
Jeg er derfor lidt i tvivl om, hvorvidt vi ser et udbrud holde hjem. Jeg tror, vi ser en kæmpe kamp om at komme afsted, da en del hold godt kunne have udset sig denne etape, eftersom klassementsholdene nok forholder sig i ro med tanke på bjergetapen på 14. etape.
Narváez kunne derfor meget godt blive nøglen til denne etape. Hvis han sidder derude, tror jeg, at udbruddet har en mindre chance for at holde, grundet at han truer Paul Magnier i pointkonkurrencen. Men er han med, når de rammer den første stigning, burde han kunne køre så stærkt, at Soudal ikke henter ham igen.
Jeg kan se begge scenarier ske, derfor tør jeg ikke sige, om vi ser et udbrud eller en favoritafgørelse.
Hvis vi ser et udbrud, så synes jeg, at ryttere som Jan Christen, Guillermo Thomas Silva, Simone Gualdi, Christian Scaroni, Lorenzo Milesi og Gianmarco Garofoli er nogle af favoritterne.
I et favoritfelt ser jeg ryttere som Jonathan Narváez, Giulio Ciccone, Christian Scaroni og Guillermo Thomas Silva have en stor chance.
Mit spil til etapen bliver dog denne H2H:
Wout Poels > Harold Martín López @ 2 – 2 units.
Jeg kunne sagtens se Wout Poels være med i begge scenarier. Unibet Rose Rockets ser ham nok som deres bedste chance i morgen, så jeg går ud fra, at de kører for ham i begge scenarier. Han er rigtig godt kørende, trods han er løbets ældste mand i år.
Det, jeg dog bider mærke i, er, at vi så ham spurte for sekundære placeringer på 11. etape. Da Unibet Rose Rockets er et ProTeam, betyder de UCI-point, der er på spil, ofte noget mere for ProTeams og de mindre WorldTour-hold. Derfor tror jeg, vi ser ham deltage i en spurt i begge scenarier, hvis han er med. Han burde i hvert fald sidde med favoritfeltet hjem.
Harold Martín López burde være 3.-4.-mand for XDS Astana, hvis du spørger mig. Selvfølgelig er der den mulighed, at han rammer et udbrud, og Wout Poels ikke gør, og det sejler hjem – så er det selvfølgelig træls. Men i begge scenarier kunne jeg godt forestille mig, at han skulle arbejde for Guillermo Thomas Silva eller Christian Scaroni, da de ville være bedre kandidater til en sejr end Harold Martín López.
Derfor synes jeg, at det er en interessant H2H, jeg har fundet. Jeg tror nemlig, at vi ser Wout Poels deltage i en spurt, men ikke Harold Martín López, da jeg godt kunne forestille mig, at han skulle forsøge at køre leadout.
