Intro
14. etape af Giro d’Italia bliver en kort, men ekstremt hård bjergdag i Aostadalen. På bare 133 kilometer skal rytterne klatre flere lange stigninger og over 4.000 højdemeter, så der bliver næsten ingen rolige perioder undervejs. Dagens største udfordring bliver afslutningen op mod Pila, hvor rytterne skal kæmpe sig op ad den lange stigning, som måske ikke har de mest skræmmende procenter, men stadig er mere end hård nok til, at favoritterne kan køre cykelløb mod hinanden. Etapen kan derfor få stor betydning for klassementet og skabe vigtige tidsforskelle mellem favoritterne i kampen om den lyserøde trøje.
Mine tanker om etapen.
Jeg tror, Jonas Vingegaard slikker sig om munden over den etape, de skal ud på her. Det er lige noget for Jonas.
Jeg tror, vi ser Jonas tage sejren. Det eneste, der kan stoppe ham, er et udbrud, som de kommer til at give for meget snor. Det tror jeg næppe kommer til at ske, da Visma ikke er de eneste, som er interesserede i en potentiel etapesejr. Vi så på 9. etape, hvordan Decathlon sad og førte for Gall på en stigning, som egentlig ikke var specielt Felix Gall-venlig. Jeg tror derfor også, at de kører med i dag.
Derfor bliver det svært for et udbrud. Etapen starter dog nærmest op ad et bjerg med det samme, så der bliver nok forholdsvis hurtigt dannet et udbrud, hvor jeg forventer, at vi ser Ciccone, Mas, Einer Rubio og sandsynligvis også Scaroni, da han smed klassementet i dag. Det er stærke ryttere, og de kan også komme langt, men Visma og Decathlon skal nærmest gå i stå, før det ikke lykkes.
Hos favoritterne kan jeg ikke se andre end Jonas Vingegaard vinde. Gall er nok den største trussel. Arensman, Gee og – hvis han er frisk – Jai Hindley er nok de næste, vi skal regne med.
O’Connor, Rondel, Storer, Piganzoli, Kuss, Hirt, Harper, De La Cruz, Bernal og Beloki er dem, jeg forestiller mig, vi kommer til at se fra 6.-16. plads, hvis vi får et favoritopgør – nok i noget, der ligner den rækkefølge.
Der har været en del sygdom hos Bora, hvilket også er en af grundene til, at vi har set Pellizzari præstere, som han har. Derfor kan han også komme ret højt op på slutresultatet, hvis han har det bedre. Det tvivler jeg dog lidt på, og jeg kunne godt være bange for, at vi ser ham måske falde helt igennem.
Mit spil til i dag bliver denne H2H:
O’Connor > Storer @ 2.20 hos LeoVegas – 2 units
Jeg synes, den er pænt sat her. Hvis vi kigger tilbage på Blockhaus-etapen, som er den eneste etape, jeg rigtig kan sammenligne med i årets Giro, da vi ikke har set en rigtig hård bjergdag siden 7. etape, synes jeg, vi så et virkelig højt niveau af Ben O’Connor. Hvor vi samtidig så et lidt skuffende niveau af Storer, synes jeg, med hans 9. plads på etapen, hvor O’Connor blev nr. 5.
Jeg synes derfor, at det er et skud værd at prøve ham. Jeg vil mene, at den burde ligge tættere på 50/50, end den gør.
