Intro
Efter tre uger på de italienske landeveje er Giro d’Italia nået til vejs ende. 21. etape byder traditionen tro på en festlig afslutning, hvor løbets samlede vinder fejres, inden sprinterne sandsynligvis får deres sidste chance for at sætte punktum på årets Giro med en etapesejr.
Mine tanker om etapen:
Så er feltet endelig nået til Rom, hvor jeg forventer, vi ser den ventede massespurt.
Mange sprintere er udgået af årets Giro, så der er ikke så mange om buddet på en etapesejr.
De 2 klare favoritter er selvfølgelig supersprinterne Magnier og Milan. Jeg forventer også, at det bliver en af de to, der tager etapen. Hvem det bliver, synes jeg, det er svært at tyde, for jeg synes her på de sidste dage af Giroen, at vi har set Milan virke mere frisk end Magnier. Samtidig har Milans tog og generelle spurter skuffet i løbet af årets Giro. Det gør det virkelig svært at tyde, hvem der tager etapen.
Jeg bliver dog nødt til at holde på Magnier. Hans leadout-tog har været fuldstændig fantastisk i denne Giro. Som vi så på 18. etape, er Jasper Stuyven stadig trods sin alder en af de absolut dygtigste ryttere i et sprinttog. Hans løbsfornemmelse og rutine er simpelthen så vigtig for Magnier. Det kunne godt være det, der skal gøre forskellen på 21. etape.
Dog kunne det sagtens blive Jonathan Milan, hvis Lidl-Trek endelig rammer timingen med deres leadout. For jeg tror egentlig mest på Jonathan Milans fart, hvis han sidder godt. Det kan jeg dog godt tvivle på, derfor tror jeg mere på Magnier. Jeg understreger dog, at jeg virkelig synes, den er tæt. Vi snakker marginaler. De kan begge to vinde etapen.
Så er der, som odds også indikerer, nummer 3, Dylan Groenewegen. Nu roste jeg før Soudal-Quick-Steps leadout-tog. Det vil jeg også gøre hos Unibet Rose Rockets. Jeg har været virkelig imponeret hele sæsonen faktisk, de har virkelig kørt gode spurter generelt i år. Synes det er genialt at hive en af de hurtigste og dygtigste sprintere i nyere tid ind, som de har gjort med Marcel Kittel, som “Sprint Coach”. Det har nok været løbets bedste leadout-tog, dog har Groenewegen lige præcis ikke haft farten til at slå Magnier og Milan. Men hans chancer i morgen er bestemt gode, og jeg forventer, at vi igen ser Groenewegens leadout-tog helt fremme, som vi har gjort i Giroen.
Jeg synes, det bliver lidt svært at rangere de næste, for jeg synes desværre, Tobias har skuffet lidt. Han har dog også været syg, så det er en af forklaringerne. Men Tobias Lund og Malucelli er dem, jeg vil rangere lige efter de tre store navne ovenfor.
Andre ryttere, der nok kan køre en god spurt, er ryttere som Ben Turner, Corbin Strong, Luca Mozzato, Paul Penhoet, Toon Aerts, Casper van Uden, Orluis Aular, Giovanni Lonardi, og så forventer jeg, vi ser Robert Donaldson spurte for Jayco.
Hvis vi ser sprinterne blive snydt i morgen, skal det jo næsten komme fra Alex Segaert, Filippo Ganna eller måske Lorenzo Milesi. Tror det bliver svært for dem at lave det nummer dog, da der i hvert fald er 3 stærke hold, som vil gøre alt for, at det bliver en spurt. Dog ikke umuligt, som vi så på Milano-etapen.
Mit spil på etapen bliver:
Luca Mozzato > Paul Penhoet @ 2.10 – 1.25 units

Spurten i morgen er let stigende, og det plejer både at være guf for Mozzato og Penhoet.
Spurten stiger med 5 % de sidste 200 meter, det er godt for både Mozzato og Penhoet.
Jeg prøver dog Mozzato, da jeg ser hans tog være bedre end Paul Penhoets.
Finalen er egentlig forholdsvis simpel, men med 400 til mål vil vejen bue sig lidt, hvor det er en fordel at sidde godt fremme. Det forventer jeg, Mozzato har bedre mulighed for end Penhoet.
Mozzato har Fabian Lienhard og Robin Froidevaux som leadout. Måske vil Florian Stork gå ind før Lienhard i toget, det ville ikke overraske mig.
Jeg prøver derfor underdogen i denne H2H, da jeg mener, den burde ligge mere som 50-50 i odds.